CONSTRUCTION CYCLES: ANALYSIS - REITERATION - INNOVATION

 

JMA-FR SP20 ATELIER 2: SMART BUILDING

Professeurs: Raffael Baur, Patricia Guaita

 

 

 

Jean Prouvé, Structure Nomade, 1957

 

 

Thématique

Content

 

The design studio Construction Cycles is conceived as a series that build up a research about the foundations of architectural construction with the aim to place a cyclical conception of construction at the outset of the design process. We will start by analysing a key moment of the history of construction (in 2020: the work of Jean Prouvé) and will explore its potential to incorporate alteration and future transformations. The basis of our investigation will be a direct testing of material- and fabrication limits and a rethinking of the processes of production and use as of a cyclical nature. In a world immersed in a crisis of physical production, we search for other forms of building the world and explore new formats of learning which retain, through experience, the humanist nature of architecture.

 

 

L’atelier Construction Cycles est conçu comme une série qui développe une recherche sur les fondements de la construction architecturale avec le but de placer une conception cyclique à l’origine du processus de création. Nous commencerons par analyser un moment clé de l’histoire de la construction (en 2020: l’œuvre de Jean Prouvé) que nous explorerons en relation à son potentiel d’incorporer des altérations et des transformations futures. La base de notre investigation sera une démarche d’essais qui explorera les limites d’un matériau et de sa mise en œuvre, en considérant les processus de production et d’utilisation comme des conceptions cycliques. Dans un monde en crise avec sa production physique, nous recherchons des formes alternatives pour construire le monde et explorons de nouvelles formes d’apprentissage qui gardent, à travers l’expérience, la nature humaniste de l’architecture.

 

 

 

Objectifs de l'enseignement

Learning outcomes

 

The aim of the atelier is the development of an innovative, sustainable construction system in the form of a spatial proposition.

 

1_Cyclical thinking: Thinking in life cycles (of function, material life, construction process and so on) will shift the focus from a linear process towards a final result to an iterative process of testing and exploring.

 

2_Analysis through materiality: We will take apart and reconceive, through drawing, model and 1:1 tests. What are material limits? What means adequacy of means?

 

3_Working by hand / experiential learning:  We will draw by hand, as this is the most immediate way of becoming aware of technique in relation to intention. Drawing will mediate between construction and the student.

 

4_Material innovation: The testing of material behaviour creates knowledge permitting the invention of innovative solutions.

 

 

L’objectif de l’atelier est le développement d’un système de construction innovant et durable, exprimé sous la forme d’une proposition spatiale.

 

1_Pensée cyclique : Penser en cycles de vie (de fonction, matérialité, processus de construction etc.) remplace le processus de création linéaire qui tend vers un but final par un processus cyclique d’itérations, d’essais et d’explorations. 

 

2_Analyse par le matériau : Nous allons prendre à part et reconfigurer à travers le dessin, des maquettes et des essais 1:1. Quels sont les limites du matériau? Que signifie adéquation des moyens ?

 

3_Travail à la main / apprentissage par l’expérience : Nous dessinerons à la main, le dessin à la main étant une manière immédiate de conscientiser une technique par rapport à une intention. Le dessin agira comme médiateur entre la construction et l’étudiant.

 

4_Innovation matérielle : Les recherches sur le comportement des matériaux produiront une connaissance qui permettra l’invention de solutions constructives nouvelles. 

 

 

Forme de l'enseignement

Teaching method

 

The aim of the atelier is to create a context that allows research on architecture through a pedagogy of making. We will work in drawing, 1-1 tests, 1-5 models, redrawing and altering the 1-1 tests and models. The production will be supported by lectures, collaborative discussions and critical feedback.

 

L’objectif de l’atelier est de créer un contexte qui permette la recherche architecturale à travers une pédagogie du faire. Nous travaillerons par le dessin, par la construction d’essais 1:1, la construction de maquettes à l’échelle 1:5, le redessin, la reconfiguration des essais et des maquettes. La production sera accompagnée de conférences, de discussions en commun et de critiques.

 

 

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Contact : Raffael Baur [mail| Patricia Guaita [mail]

Lieu : JMA Fribourg, Halle Bleue, Atelier PopUP,  1700 Fribourg

Crédits ECTS: 13

Participants : Min 8 / Max 25

Langue : Français et anglais

Dates : Mardi et mercredi

Début du cours : 

Presentation: Kick-off JMA-FR, 17.02.20, 09h30, Fonderie 2, FON20.05, 1700 Fribourg

Début atelier: 17.02.20, 15h00, Halle Bleue, Atelier PopUp, 1700 Fribourg (to bring : Fixpencil and hand drawing tools).

Voyage d'études : 23-25.2.20 study trip to Nancy + 28.2.20 study trip to Evian

 

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Raffael Baur is an architect, teacher and researcher. Since 2006 he is a partner at UNDEND Architektur AG in Zürich. He was teaching at EPFL in the ALICE lab from 2010-12 and 2013-19 and is currently co-leading an interdisciplinary research project on textile reinforced concrete construction. He studied at ETHZ and the Cooper Union.

 

Patricia Guaita is an architect, teacher and researcher. She is teaching at the EPFL since 2009 and currently co-leading an interdisciplinary research project on textile reinforced concrete construction. Since 2013, she is the director of the Open City Research Platform in Valparaiso. Since 2018, she is doing a PhD at the CEU in Madrid. She studied in the ETSAM Madrid and Venice.